terug naar referenties

Veiligheidscentrum Sloterdijk

Gezamenlijke Brandweer Amsterdam, Brandweer Amsterdam-Amstelland, Veiligheidscentrum Westpoort

Projectbeschrijving
Het nieuw gerealiseerde integrale veiligheidscentrum is een initiatief van Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland, Port of Amsterdam en het havenbedrijfsleven. Het doel is om te komen tot een structureel hoger kwaliteitsniveau van calamiteitbestrijding en het vergroten van bedrijfscontinuïteit in de Amsterdamse havens.

De nieuwe industriële brandweerpost bestaat uit een centrale brandweerkazerne en biedt naast reguliere brandweerzorg een specialistische brandweerzorg aan de leden (bedrijven).

De nieuwbouw bestaat uit drie bouwlagen (begane grond t/m 2e verdieping).

Projectomvang
Het werk bestond uit het ontwerpen, leveren, monteren en geheel bedrijfsvaardig opleveren van diversen Uitlaatgas afzuiginstallaties t.b.v. de volgende afdelingen;
1. Afdeling Werkplaats met in totaal 6 doorrijstraten
2. Afdeling BRON met 5 uitrukpoorten
3. Afdeling Logistiek met 3 uitrukpoorten
4. Afdeling Remise GBA Westelijk Havengebied met 3 uitrukpoorten

 

Gerealiseerd
Afdeling Werkplaats:
  • Westzijde: In totaal 6 Plymovent railsystemen type STP, lengte 23 met elk een slangwagen Ø 125 mm. geschikt voor service werkzaamheden. Per twee railsystemen is een ventilator type TEV-585 gemonteerd.
  • Oostzijde: In totaal 6 Plymovent railsystemen type STP, lengte 12 meter met elk een slangwagen Ø 125 mm. geschikt voor servicewerkzaamheden. Per twee railsystemen is een ventilator type FUA-4700 gemonteerd.
  • Een railsysteem is gemonteerd t.b.v. de ‘pompentest’ van de tankautospuiten.

Afdeling BRON:
  • In totaal 6 Plymovent railsystemen type SBTM, lengte 6 meter met slangpakket en Magnetic Grabber®, de Magnetic Grabber zorgt voor een automatische afkoppeling bij het vertrekken van het voertuig uit de remise en koppelt bij de uitrukpoort af van het uitlaatsysteem.
  • Centraal gemonteerd een Plymovent ventilator type TEV-585 met als besturing voor de automatische start/stop van de ventilator een control unit type PCU-1000 welke er voor zorgt dat de ventilator automatisch gestart wordt d.m.v. een bij elk railsysteem gemonteerde druksensor type PC-500. Ventilator wordt automatisch gestopt na een insteltijd tot 6 minuten maximaal.

Afdeling Logistiek:
  • In totaal 3 Plymovent railsystemen type SBTM, lengte 6 meter met slangpakket en Magnetic Grabber®, de Magnetic Grabber zorgt voor een automatische afkoppeling bij het vertrekken van het voertuig uit de remise en koppelt bij de uitrukpoort af van het uitlaatsysteem.
  • Centraal gemonteerd een ventilator type FUA-4700 met automatische besturing voor start/stop type PCU-1000 met druksensor type PC-500.

Afdeling Remise:
  • 1 stuks Plymovent railsysteem type VSR (Vertical Stack Rail system) met een lengte van 6 meter geschikt voor het schuimblusvoertuig met een uitlaat welke verticaal naar boven afblaast. De "V"-vormige vanginrichting geleidt de uitlaatpijp van het voertuig in het railprofiel, zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen. Het railprofiel is een vrij zwevend systeem dat een zijwaartse beweging van het hele systeem mogelijk maakt en zichzelf automatisch uitlijnt met de uitlaat van het voertuig.
  • 2 stuks Plymovent railsystemen type SBTM, lengte 6 meter met slangpakket en Magnetic Grabber®, de Magnetic Grabber zorgt voor een automatische afkoppeling bij het vertrekken van het voertuig uit de remise en koppelt bij de uitrukpoort af van het uitlaatsysteem. Railsystemen t.b.v. Tankautospuit en Ambulance.
  • Centraal gemonteerd een ventilator type FUA-4700 met automatische besturing voor start/stop type PCU-1000 met druksensor type PC-500.


De looptijd
De looptijd van dit project was 5 weken en ondanks het coronavirus COVID-19 kon er
achtereenvolgend worden gemonteerd met inachtneming van de basisregels van het RIVM.